Zmiany w podatkach – Październik 2025

Błędny NIP na fakturze wystawionej w KSeF – co na to resort finansów?

 

Wielkimi krokami zbliża się nowy obowiązek dla przedsiębiorców, czyli wejście w życie Krajowego Systemu e-Faktur. Im bliżej tego terminu, tym więcej wątpliwości się pojawia na gruncie m.in. korzystania z samego systemu. Urzędy skarbowe i Ministerstwo Finansów starają się rozwiewać te wątpliwości na bieżąco. Jedna z nich dotyczy sytuacji, gdy na fakturze sprzedawca przez pomyłkę poda błędny numer NIP kontrahenta.

 

Aktualnie obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wskazują, że jeśli nabywca towaru lub usługi otrzyma fakturę zawierającą drobne pomyłki, należy wystawić notę korygującą. Tego rodzaju dokumentem nabywca może poprawić m.in. takie dane, jak daty dokonania lub zakończenia wykonywania usług, swoje dane czy NIP. Nota jednak nie wystarczy, gdy chodzi o błędy w takich elementach faktury, jak stawka VAT, kwota netto czy kwota podatku, całkowita wartość towarów lub usług.

 

Zatem obecnie korygowanie całej faktury nie jest konieczne w przypadku drobnych błędów, w tym numeru NIP. Wystarczające jest przesłanie przez nabywcę dla wystawcy właśnie noty korygującej.

Ważne! Taka praktyka zakończy się z dniem wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur.

Co zmienia KSeF? 

1 lutego 2026 r. zostanie uchylony art. 106k ustawy o podatku od towarów i usług, mówiący właśnie o możliwości wystawiania przez nabywców not korygujących w celu poprawy drobnych omyłek na otrzymanych fakturach.

 

Należy zwrócić uwagę na art. 106j ust. 1 i ust. 2 pkt 6 ustawy. Wynika z niego, że gdy po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą. Ta powinna zaś zawierać – w przypadkach innych niż mające wpływ na kwotę VAT lub podstawę opodatkowania – prawidłową treść korygowanych pozycji.

 

Jakie będą tego konsekwencje dla podatników? Otóż można, a wręcz należy to odnieść na grunt podanego przykładu, tj. błędnego NIP nabywcy na fakturze. Z analizy przepisów wynika bowiem, że w momencie wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur podatnicy, którzy popełnią błąd w NIP nabywcy na fakturze, nie będą mogli już otrzymać noty korygującej od kontrahenta, lecz konieczne będzie wystawienie faktury korygującej.

Ministerstwo Finansów wyjaśnia 

Odnosząc się do wątpliwości w zakresie likwidacji not korygujących (na prośbę Dziennika Gazety Prawnej), Ministerstwo Finansów wskazało, że: „Krajowy System e-Faktur (KSeF) standaryzuje proces wystawiania faktur poprzez wdrożenie ujednoliconego wzoru faktury oraz zapewniając jej weryfikację semantyczną w ramach systemu. Automatyzacja procesu wystawiania faktur minimalizuje błędy w ich wystawianiu. Ewentualne błędy będą korygowane poprzez fakturę korygującą. Faktura wystawiona z błędnym NIP powinna zostać skorygowana „do zera” i wystawiona ponownie z prawidłowym NIP. Pozostałe błędy (jakiekolwiek) w fakturze zgodnie z art. 106j powinny być korygowane poprzez korektę faktury”.

 

Co to oznacza w praktyce?

W przypadku popełnienia błędu w numerze NIP kontrahenta – zgodnie z powyższym wyjaśnieniem – sprzedawca w momencie wystawiania faktur w KSeF powinien skorygować „do zera” fakturę z błędnym NIP, i wystawić ponownie taką samą, ale zawierającą poprawny numer kontrahenta.

Likwidacja możliwości wystawiania not korygujących sprawi, że podatnicy będą wystawiać więcej dokumentów. W przypadku np. błędnego NIP będą bowiem musieli najpierw skorygować fakturę do zera, a następnie wystawić ją po raz drugi, już z poprawnym numerem. W przypadku innych błędów resort podkreślił, że podatnicy będą wystawiać po prostu fakturę korygującą.

 

Podstawa prawna: