Nasza-oferta___dotacje

Zmiany w rozliczaniu samochodów osobowych od 2026 r. Warto rozważyć zakup w tym roku

Przedsiębiorcy w prowadzonych działalnościach gospodarczych nie wyobrażają sobie funkcjonowania bez samochodu – czy to będącego ich własnością, czy używanego na podstawie umowy leasingu bądź najmu. W podatku dochodowym muszą wówczas pamiętać o limitach, w ramach których mogą zaliczać odpisy amortyzacyjne czy raty leasingowe do kosztów uzyskania przychodów. I chociaż do pewnych rzeczy już się przyzwyczaili, od 1 stycznia 2026 r. czeka ich zmiana właśnie w zakresie tych limitów – niekoniecznie korzystna.

 

Aktualne limity

Obecnie do kosztów uzyskania przychodów podatnik nie zaliczy odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:

  • 225 000 zł – w przypadku samochodów elektrycznych oraz napędzanych wodorem,
  • 150 000 zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych.

Takie same limity dotyczą wartości samochodu w leasingu bądź użytkowanego na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

 

Ważne! Wartość pojazdu to wartość określona w dowodzie zakupu (np. fakturze, umowie).

 

Istotna zmiana

Od 1 stycznia 2026 r. będą obowiązywały trzy limity, zależne od rodzaju napędu i emisji CO2:

  • 225 000 zł – dla samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem,
  • 150 000 zł – dla aut spalinowych, których emisja CO(2) wynosi poniżej 50g/km oraz  wprowadzone do środków trwałych przed 1 stycznia 2026 r.,
  • 100 000 zł – dla aut spalinowych, których emisja CO(2) jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.

Powyższe limity dotyczyć będą zarówno amortyzacji samochodów osobowych, jak i umów leasingowych (a dokładnie wysokości rat leasingowych, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodu).

Zgodnie z przepisami przejściowymi, do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2026 r. będą jednak miały zastosowanie przepisy dotychczasowe.

 

Ważne! Podatnicy, którzy zakupią pojazd i wprowadzą go do ewidencji środków trwałych do końca 2025 r., będą mogli stosować dotychczasowe limity – bez ograniczenia do 100 000 zł dla aut spalinowych.

 

Zakup jeszcze w 2025 r. 

Warto rozważyć zatem nabycie samochodu osobowego jeszcze w 2025 r. Jest tu jednak haczyk – w przypadku podatników, którzy dokonają transakcji na koniec roku lub u których zakup auta nie będzie wynikał z faktycznych potrzeb firmy, organy podatkowe mogą uznać, że celem działania była wyłącznie korzyść podatkowa – co prowadzi do konieczności raportowania schematu podatkowego.

 

Ważne! Parametry emisji dwutlenku węgla CO(2) dla pojazdów będzie ustalany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK), pochodzących z dokumentów homologacyjnych.

 

To właśnie na podstawie tych informacji będzie wiadomo, do jakiego limitu podatnik będzie mógł dokonywać amortyzacji (lub zaliczać wartość rat leasingowych) do kosztów uzyskania przychodów.

Podsumowując zmiany wprowadzane w zakresie limitów amortyzacyjnych, nie są one korzystne dla podatników. Mają na celu rozpowszechnienie pojazdów elektrycznych. Ustawodawca nie wziął jednak pod uwagę małych firm, dla których zakup lub leasing samochodu elektrycznego nie zawsze jest możliwy – bariera finansowa dla takich przedsiębiorców może być nie do przeskoczenia. Przedsiębiorcy, którzy zastanawiali się zatem nad leasingiem bądź zakupem nowego samochodu, powinni rozważyć, czy nie dokonać transakcji jeszcze w tym roku – w przyszłym bowiem korzyści podatkowe mogą okazać się znacząco mniejsze.

 

Podstawa prawna: 

  • art. 3, art. 30 ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności o paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2269 ze zm.)